Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Kutno
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała NR VII/55/2003 RADY GMINY KUTNO z dnia 14 maja 2003r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Kutno.

UCHWAŁA NR VII/55/2003

RADY GMINY KUTNO

z dnia 14 maja 2003r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Kutno.

 

 

 

        Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym /t.j.u z 2001r. Dz U Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558 , Nr 113 poz. 984, Nr 214, poz. 1806/Rada Gminy Kutno uchwala, co następuje:

 

 

 

            § 1. Uchwala się Statut Gminy Kutno wraz z załącznikami 1 – 3, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

            § 2. Traci moc uchwała nr 123/XXI/96 Rady Gminy Kutno z dnia 16 maja 1996r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Kutno wraz ze zmianami: uchwała nr 147/XXV/96 Rady Gminy Kutno z dnia 30.10.96r., uchwała nr 80/XI/99 Rady Gminy Kutno z dnia 25.08.99r., uchwała nr 138/XX/2000 Rady Gminy Kutno z dnia 13.09.2000r., uchwała nr 208/XXX/01 Rady Gminy Kutno z dnia 16.08.2001r.

 

 

            § 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy oraz podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

 

             § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

 

 

 

 

STATUT GMINY KUTNO

 

Rozdział I. Postanowienia ogólne

 

            §1.1. Gmina Kutno, zwana w dalszej części statutu „Gminą” jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

           2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

            §2.1. Gmina położona jest w Powiecie kutnowskim, w Województwie Łódzkim i obejmuje obszar 122,3 km2.

            3. Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr l do Statutu.

 

            § 3.1.Gmina tworzy sołectwa jako jednostki pomocnicze.

            2. W skład Gminy wchodzi 31 sołectw i 54 wsie.

            3. Wykaz sołectw i wsi stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

 

            § 4.1..W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

            2. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

 

            § 5. Siedzibą organów Gminy jest miasto Kutno.

 

 

 

Rozdział II. Jednostki pomocnicze Gminy

 

 

            § 6.1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada Gminy w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada Gminy odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt Gminy w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien — w miarę możliwości — uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

              2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. l.

 

           § 7.Uchwały, o których mowa w § 6 ust. l powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę organów,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

 

         § 8. Uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy, określają uchwały budżetowe na poszczególne lata.

 

        § 9.1. Przewodniczący Rady Gminy obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady Gminy przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

        2. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa udziału w głosowaniu.

 

 

 

Rozdział III. Organizacja wewnętrzna Rady

 

 

 

         § 10.1. Rada Gminy, zwana dalej „Radą” jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

         2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

 

         § 11.1. Rada działa na sesjach oraz  poprzez swoje komisje a także przez Wójta  w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

         2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

          § 12.Na pierwszej sesji Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.

                                         

          § 13.1.Rada ze swojego grona powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego,

3) Oświaty, Zdrowia i Kultury,

4) Budżetu i Finansów.

           2.W czasie trwania kadencji Rada może powołać ze swego grona doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

           3. Przewodniczących stałych i doraźnych komisji Rada wybiera w uchwale o powołaniu

komisji.

 

         § 14. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

 

          § 15. Przewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, w szczególności:

1)reprezentuje Radę na zewnątrz,

2) zwołuje sesje Rady,

3) przewodniczy obradom,

4) czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad

5) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

6) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

7) podpisuje uchwały Rady,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

 

        § 16. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub

jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na najbliższej sesji

dokona wyboru na wakujące stanowisko.

 

        § 17. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący albo Wiceprzewodniczący starszy wiekiem.

 

       § 18.Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.

 

 

 

 

Rozdział IV. Tryb pracy Rady

 

 

         § 19.l. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

         2.0prócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5) opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

          3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

 

 

         § 20. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

         2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

         3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

         4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

 

         § 21.1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.

         2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

 

           3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub pod jego nieobecność, jeden z Wiceprzewodniczących określonych w § 17 niniejszego Statutu.

            4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.

            5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.

            6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

           

             § 22. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala listę osób zaproszonych na sesję.

             2. W sesjach Rady uczestniczą Wójt, Sekretarz i Skarbnik Gminy.

             3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady oraz pracownicy Urzędu Gminy.

 

             § 23.Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

             § 24.Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

             § 25.Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

 

             § 26.1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

             2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

             3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. l Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

             4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez uspra­wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.

 

              § 27.1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych przez Przewodniczącego Rady.

              2. Postanowienie ust. l nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 21 ust. 4.

 

             § 28.1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności, co najmniej połowy swego ustawowego składu.

            2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej polowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

             § 29.1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

             2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. l wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady, wyznaczony przez Przewodniczącego albo Wiceprzewodniczący

starszy wiekiem.

 

 

           § 30.1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram...... Sesję Rady Gminy Kutno".

           2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

           § 31.Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

           § 32.Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

4) interpelacje i zapytania radnych ,

5) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

6) wolne wnioski i informacje.

 

             § 33.1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 32 pkt 3 składa Wójt lub wyznaczona przez niego osoba.

             2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

 

             § 34.1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta Gminy.

             2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

             3. Interpelacja powinna - zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

             4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

             5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni  na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

            6. Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.

            7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

 

             § 35.1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

             2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.

             3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 34 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

 

             § 36.1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

 

             2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

             3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

             4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

             5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

 

              § 37.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

              2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy".

              3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący

Rady przywołuje radnego „do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

              4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności

              5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

              § 38.Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

 

              § 39.1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

- stwierdzenia quorum,

- zmiany porządku obrad,

- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

- zarządzenia przerwy,

- odesłania projektu uchwały do komisji,

- przeliczenia głosów,

- przestrzegania regulaminu obrad.

              2.Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za" i jednego głosu „przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

 

              § 40.1. Po wyczerpaniu listy mówców  Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania

się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

              2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

              3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

  

              § 41.1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam......... Sesję Rady Gminy Kutno".

              2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

              3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

              § 42.Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

 

             § 43. l. Pracownik Urzędu Gminy ds. obsługi Rady, sporządza z każdej sesji protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, miejsce obrad oraz kolejność i treść podjętych uchwał

2)stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji oraz stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)nazwiska nieobecnych członków rady

4)zatwierdzony porządek obrad

5)przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz treść zgłoszonych i przyjętych

wniosków

6)czas trwania posiedzenia

7)podpis prowadzącego obrady sesji oraz osoby sporządzającej protokół

            2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się w Urzędzie Gminy.

 

           § 44.l. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

          2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. l nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

          3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

 

           § 45.1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę

zaproszonych gości.

 

          § 46.1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni oraz Wójt, chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej.

          2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

           3. Projekty uchwał są opiniowane, co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

 

 

            § 47. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

 

           § 48.1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

           2. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

           3. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom i pracownikom Urzędu Gminy do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

            § 49. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

            § 50.1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

            2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za", „przeciw" i „wstrzymujące się", sumuje i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

            3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.

            4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

 

            § 51.1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady 3 – osobowa Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

            2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

            3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

            4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

            5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

 

             § 52.1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.

             2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

             3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

             4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

             § 53.1. Głosowanie  zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za" niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za" czy „przeciw".

 

              2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

 

            § 54.1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały, co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

           2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

           3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + l ważnie oddanych głosów.

           4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o l większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

 

           § 55.1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

           2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy, stosownych zmian.

 

           § 56.1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

           2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

          3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

          4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania

 

          § 57.Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub w razie nieobecności przewodniczącego komisji upoważniony przez niego członek komisji.

 

            § 58.1. Komisje pracują na posiedzeniach.

            2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

 

            § 59.1. Przewodniczący komisji stałych, co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

 

            § 60.1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

            2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne  wyjaśnienia  Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

 

            § 61.l. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

            2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

            3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

             § 62.1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego.

            2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

 

 

 

Rozdział V. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

 

            § 63.1. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada Gminy w uchwale o powołaniu komisji.

            2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi

jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego

zadania wykonuje wyznaczony przez niego członek komisji.

      

         § 64.1.Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

         2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

         3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada Gminy.

         4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady Gminy - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

 

         § 65.1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

- legalności,

- gospodarności,

- rzetelności,

- celowości,

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

         2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

         § 66. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

 

         § 67. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

           § 68.1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę Gminy.

           2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. l.

 

           § 69. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 20 dni roboczych, a

kontrole problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 10 dni roboczych.

 

           § 70. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem.

           2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

           3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

           4. Uchwały Rady, o których mowa w ust 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

           5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

 

           § 71. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego  podmiotu,  rzetelne jego  udokumentowanie  i ocenę kontrolowanej działalności.

           2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

           3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

 

           § 72. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta , wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

           2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta , kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

 

           § 73.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

           2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

           3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. l i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

           4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

 

          § 74. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

          § 75.1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 14 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imiona i nazwiska kontrolujących,

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

           2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

           § 76.1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

           2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. l składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

            § 77.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

            2. Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

            § 78. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

  

            § 79.1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 marca każdego roku.

           2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

           3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej.

Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

          

            § 80.1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

            2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas odbytych posiedzeń i przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

 

            § 81.1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

            2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

            3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego Rady

2) nie mniej niż 8 radnych,

3) nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.

            4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,

2) osoby zaangażowane m wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

            5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

            6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

 

            § 82.Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

 

            § 83. Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.

 

           § 84. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

 

            § 85.Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

 

 

 

Rozdział VI. Zasady działania klubów radnych

 

             § 86.Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

 

             § 87.1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez

co najmniej 3 radnych.

             2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

             3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

             4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

 

            § 88.1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

            2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

 

            § 89.1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

            2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy składu klubu.

            3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3 radnych.

 

           § 90. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

 

           § 91.1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

           2. Regulaminy nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

           3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów  Przewodniczącemu Rady.

           4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

 

           § 92.1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

           2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

 

 

 Rozdział VII. Tryb pracy Wójta

 

             § 93. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt Gminy.

 

             § 94. Do zadań Wójta Gminy należy w szczególności:

1)przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy,

2)określenie sposobu wykonania uchwał,

3)gospodarowanie mieniem komunalnym,

4)przygotowywanie projektu budżetu oraz jego wykonanie, informowanie mieszkańców

gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno – gospodarczej oraz

wykorzystaniu środków budżetowych,

5)zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz

udzielanie im pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

6)realizacja ustawy o zamówieniach publicznych,

7)wykonywanie innych zadań określonych przepisami obowiązującego prawa i niniejszym

Statutem.

 

          § 95. 1. Wynagrodzenie Wójta Gminy ustala Rada Gminy na wniosek

  Przewodniczącego Rady, po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.

            2. Czynności związane ze stosunkiem pracy Wójta Gminy nie zastrzeżone do kompetencji

  Rady Gminy wykonuje Przewodniczący Rady.

 

            § 96. 1. Wójt uczestniczy w sesjach Rady Gminy.

            2. Komisje Rady Gminy mogą zapraszać Wójta Gminy na swoje posiedzenia, który jest

obowiązany w nich uczestniczyć.

 

 

 

 

Rozdział VIII. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.

 

 

 

             § 97. Obywatelom udostępnia się dokumenty wynikające z wykonywanych zadań publicznych, w tym protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji Rady Gminy.

 

            § 98.Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji Rady Gminy podlegają, udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu.

 

           § 99.1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w biurze obsługi , rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów, w obecności

pracownika ds obsługi rady.

 

           2. Dokumenty z zakresu działania Wójta  oraz Urzędu Gminy udostępniane są u Sekretarza Gminy w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów, w obecności

Sekretarza Gminy lub upoważnionego pracownika Urzędu.

        

           § 100. Realizacja uprawnień określonych w § 97 - 99  może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy  w obecności pracownika  Urzędu Gminy.

 

           § 101. Uprawnienia określone w § 97-99  nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia  jawności na podstawie przepisów obowiązującego prawa

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 


Rozdział IX. Postanowienia końcowe

 

 

             § 102. Zmiany Statutu można dokonać w trybie odpowiadającym jego uchwaleniu.

 

 

             § 103. Statut podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

 

 

 

 załącznik nr 1 do Statutu Gminy Kutno


 

                                                                                        załącznik nr 2 do Statutu Gminy Kutno

 

 

 

 

WYKAZ SOŁECTW I MIEJSCOWOŚCI

      GMINY KUTNO

 

 

LP.

             NAZWA SOŁECTWA

                      MIEJSCOWOŚĆ

1

                           2

                                  3

1.

                BIELAWKI

                          Bielawki

                          Stara Wieś

2.

                BOŻA WOLA

                         Boża Wola

3.

                BYSZEW

                         Byszew

                         Byszew Kaczyn

4.

                FLOREK

                          Florek

                          Michałów

5.

                GNOJNO WIEŚ

                          Dębina

                          Gnojno Wieś

                          Siemiennik

6.

                GOŁĘBIEW NOWY

                          Gołębiew Nowy

                           Gołębiew Stary

7.

                GOŁĘBIEWEK NOWY

                           Adamów

                           Gołębiewek Nowy

8.

                GOŁĘBIEWEK STARY

                           Gołębiewek Stary

                            Ryków

9.

                 GRABKÓW

                            Grabków

10.

                 JULINKI

                             Julinki

11.

                 KOMADZYN

                             Komadzyn

12.

                 KOTLISKA

                             Kotliska

13.

                 KRZESIN

                             Krzesin

                             Krzesin Parcel

                             Krzesinówek

14.

                 LESZCZYNEK

                             Dudki

                             Leszczynek

15.

                  LESZNO

                              Leszno

16.

                  MALINA

                              Malina

17.

                  MARIANKI

                             Marianki

18.

                  NAGODÓW

                             Nagodów

19.

                  NOWA WIEŚ

                             Nowa Wieś

20.

                  PIWKI  

                             Piwki

21.

                  PODCZACHY

                             Podczachy

22.

                  RACIBORÓW

                             Głogowiec

                              Raciborów

23.

                  SIECIECHÓW

                              Kuczków

                               Sieciechów

24.

                  SIERAKÓW

                               Sieraków

25.

                  STANISŁAWÓW

                               Pacyna

                               Stanisławów

                               Włosków

26.

                  STRZEGOCIN

                               Kolonia Strzegocin

                               Obidówek

                               Strzegocin

27.

                 WIERZBIE

                               Wierzbie

28.

                 WOŹNIAKÓW

                               Adamowice

                               Woźniakoów

29.

              WROCZYNY

                               Franki Wroczyńskie

                               Wroczyny

30.

               WYSOKA WIELKA

                               Kalinowa

                               Wysoka Duża

                                Wysoka Wielka

31

               ŻURAWIENIEC

                                Kolonia Sójki

                                Nowe Sójki

                                Żurawieniec

 

 

 

                                                                                            

                                                                                                   załącznik nr 3 do Statutu Gminy Kutno

 

  

                    WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY:

 

   

1. Szkoła Podstawowa w Byszewie,

 

2. Szkoła Podstawowa w Gołębiewie,

 

3. Szkoła Podstawowa w Gołębiewku Nowym,

 

4. Szkoła Podstawowa w Strzegocinie,

 

5. Szkoła Podstawowa we Wroczynach,

 

6. Gimnazjum w Byszewie,

 

7. Gminny Zespół ds Obsługi Publicznych Placówek Oświatowych,

 

8. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Elżbieta Koralewska-Kowalczyk 23-11-2009 12:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 23-11-2009
Ostatnia aktualizacja: Elżbieta Koralewska-Kowalczyk 23-11-2009 12:40