Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Kutno
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zameldowanie na pobyt stały i czasowy obywateli RP

Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy obywateli RP.

 

Sposób załatwienia sprawy:

  • w urzędzie gminy
  • przez internet 

 

  1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  2. Obywatel polski dokonuje zameldowania na pobyt stały lub czasowy:
  • w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport, albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ gminy, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru. Formularz elektroniczny musi być uwierzytelniony przez zgłaszającego przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP
  • obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej, na formularzu  w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela  lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego oraz do wglądu  dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
  • obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ gminy właściwy ze względu na położenie nieruchomości,
    w której zamieszkuje,  pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru,  dołącza do formularza dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania- odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania- odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
  • Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
  1. Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem, o  którym mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  2. Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie
    z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Informacje dodatkowe:

  • Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu w tym miejscu.
  • Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
  • Zameldowania na pobyt stały lub czasowy nowo narodzonych dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
  • Zameldowania dokonuje się w dniu zgłoszenia przy udziale osoby zgłaszającej.
  • Osoba, która dokonała zameldowania na pobyt stały otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne  do chwili zmiany miejsca zameldowania.
  • Osoba, która dokonała zameldowania na pobyt czasowy otrzymuje na jej wniosek, za  opłatą zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które  jest ważne nie dłużej niż  do  upływu terminu zameldowania.

 

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony formularz meldunkowy „Zgłoszenie pobytu stałego” lub „Zgłoszenie pobytu czasowego” (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu informatycznego ,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu w oryginale (do wglądu).
  • dowód osobisty lub paszport,
  • odpis skrócony aktu urodzenia dziecka w przypadku pierwszego zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • w przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo
    • do okazania pisemne pełnomocnictwo do zameldowania
    • dokument tożsamości pełnomocnika (dowód osobisty, paszport)
  • dowód wpłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy

 

Opłaty:

  1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności dotyczącej realizacji obowiązku meldunkowego
  2. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały – jest bezpłatne
  3. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy- kosztuje 17 zł
  4. Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne
  5. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt  czasowy -17,00 zł jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy za złożony dokument  stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa  lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. Zwolnieniu z opłaty  skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Opłaty skarbowe należy wpłacić w kasie urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Gminy  Kutno: 81 9021 0008 0010 6021 2000 0003

     

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Gminy Kutno – ewidencja ludności, pok. 20

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Niezwłocznie.

 

Tryb odwoławczy:

Brak

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 510 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2411 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735)
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 670 z późn. zm.)

 

Załączniki :

  1. Formularz „ Zgłoszenie pobytu stałego”
  2. Formularz „ Zgłoszenie pobytu czasowego”
  3. Wzór pełnomocnictwa
  4. Wniosek o wydanie zaświadczenia

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Piotr Kondracki 03-12-2015 11:03
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-12-2015
Ostatnia aktualizacja: Piotr Kondracki 16-12-2016 09:40