Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Kutno
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Zameldowanie cudzoziemców na pobyt stały lub czasowy

 

Sposób załatwienia sprawy:

  • w urzędzie gminy
  • przez internet 

 

  1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  2. Członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  3. Przepis z pkt. 2 stosuje się także do członka rodziny obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2019 r. poz. 293, z 2020 r. poz. 2023 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 159).
  4. Cudzoziemiec niewymieniony wyżej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  5. Osoba dokonująca zameldowania na pobyt stały lub czasowy przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego/czasowego oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
  6. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilno-prawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
  7. Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem, o  którym mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  8. Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  9. Zameldowania dokonuje się w dniu zgłoszenia przy udziale osoby zgłaszającej. Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania. W przypadku zameldowania na pobyt czasowy, osoba dokonująca zameldowania otrzymuje na jej wniosek, za opłatą zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które jest ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
  10. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego/czasowego.
  11. Osoba, która nie dokonała wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego, a zgłasza zameldowanie w nowym miejscu automatycznie zostanie wymeldowana z dotychczasowego miejsca pobytu stałego/czasowego.

 

Informacje uzupełniające

  • Zameldowania na pobyt stały lub czasowy dokonuje się w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje.
  • Formularz może zostać sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego, w obecności osoby dokonującej zgłoszenia, na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz podanych przez tę osobę.   W przypadku gdy formularz zgłoszenia sporządzony zostanie w formie wydruku z systemu teleinformatycznego, wymagana jest obecność dysponenta lokalu wraz z tytułem prawnym do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie. Osoba zgłaszająca dokonuje własnoręcznym podpisem potwierdzenia wiarygodności danych zamieszczonych na wydrukowanym formularzu, a podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu fakt pobytu.
  • W przypadku, kiedy zgłoszenie zameldowania dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
  • Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu
  • Cudzoziemcy są zwolnieni z obowiązku meldunkowego, jeśli okres ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.

 

Wymagane dokumenty:

  • Wypełniony formularz „zgłoszenie pobytu stałego/czasowego” lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego.
  • Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie
  • Dokument tożsamości:
  1. Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatel państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    1. ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
  2. Członek rodziny cudzoziemca wymienionego powyżej niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    1. ważny dokument podróży
    2. ważną kartę stałego  pobytu członka rodziny obywatela UE lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE, a gdy brak takiej możliwości-przedstawia inny dokument, który potwierdzi, że jest on członkiem rodziny obywatela UE
  3. Obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b Umowy o Wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7), dokonując zameldowania na pobyt stały, przedstawia:
    1. ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu, albo ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu
    2. Członek jego rodziny przedstawia ważną kartę pobytową lub ważną kartę stałego pobytu
  4. Cudzoziemiec niewymieniony w punkcie a) i b) dokonujący zameldowania na pobyt stały przedstawia:
    1. dokument ”zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt stały
    2. zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej       
    3. decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu
      w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
  5. Cudzoziemiec nie wymieniony w  podpunkcie a) i b) dokonujący zameldowania na pobyt czasowy przedstawia:
    1. wizę, a w przypadku, gdy wjazd do Polski nastąpił na podstawie umowy, która  przewiduje zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania  wizy, albo cudzoziemiec przebywa w Polsce na podstawie art. 108 ust.1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35, 2023, 2320, 2369 oraz z 2021 r. poz. 159) lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odciska stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta  długoterminowego UE przedstawia:
      1. dokument podróży
      2. tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca
      3. kartę pobytu
      4. dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo:
        1. zezwolenie na pobyt czasowy
        2. zezwolenie na pobyt stały
        3. zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE 
        4. decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
  • Pełnomocnictwo w przypadku  załatwiania sprawy przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności.

W stosunku do cudzoziemców nie będących obywatelami państwa UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej, a także członkiem rodziny tego obywatela pozostaje konieczność wykonania obowiązku meldunkowego tradycyjnie w organie gminy.

Opłaty:

  1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności dotyczącej realizacji obowiązku meldunkowego
  2. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały – jest bezpłatne
  3. Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne
  4. Wydanie zaświadczenia na pobyt czasowy kosztuje 17 zł – (wydane na wniosek)
  5. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy -17,00 zł jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy za złożony dokument  stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa  lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. Zwolnieniu z opłaty  skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Opłaty skarbowe należy wpłacić w kasie urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kutno:

81 9021 0008 0010 6021 2000 0003

 

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Gminy Kutno – ewidencja ludności, pok. 20

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Niezwłocznie.

 

Tryb odwoławczy:

Brak

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 510 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego ( Dz. U. z 2017 r., poz. 2411 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1546 z późn.zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2021 r. poz. 735)
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 670 z późn. zm.)

 

Załączniki:

  1. Formularz „ Zgłoszenie pobytu czasowego”
  2. Formularz „Zgłoszenie pobytu stałego”
  3. Wniosek o wydanie zaświadczenia
  4. Wzór pełnomocnictwa

 

 

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Magdalena Stasiak 14-07-2021 09:58
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 14-07-2021
Ostatnia aktualizacja: Magdalena Stasiak 15-07-2021 10:05