System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Nadawanie numeru PESEL
Nadanie numeru PESEL
Sposób załatwiania sprawy:
- Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, który stanowi numer PESEL.
- O nadanie numeru PESEL z urzędu występują:
- Kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia – w stosunku do dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, urodzonych na terytorium RP,
- Organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy
w stosunku do obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem dzieci wskazanych powyżej, - Organ wydający polski dokument tożsamości - w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości,
- Organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy w stosunku do osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany w powyższych punktach.
-
Wniosek o nadanie numeru PESEL osoba obowiązana na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL, składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.
Informacje uzupełniające:
- Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
- Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.
- Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).
- Nadanie numeru PESEL jest czynnością materialno-techniczną.
Wymagana dokumenty:
1. przy zameldowaniu:
- formularz „zgłoszenie pobytu stałego” lub „zgłoszenie pobytu czasowego”;
- dowód osobisty lub paszport a dla cudzoziemców – paszport oraz dokument uzyskany na terenie RP tj: wiza, karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt czasowy;
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu;
2. przy złożeniu wniosku na dowód osobisty:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego;
- 1 aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice,
z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy
i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i z zamkniętymi ustami; - paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość;
- dokument poświadczający obywatelstwo polskie;
- odpis skrócony aktu urodzenia (osoby, które zawarły związek małżeński dodatkowo załączają odpis skrócony aktu małżeństwa) – do wglądu;
3. dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów:
- wniosek o nadanie numeru PESEL;
- dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
Opłaty:
- Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne
- 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jeśli osobę wnoszącą podanie reprezentuje pełnomocnik)
Opłatę skarbową należy wpłacić w kasie urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kutno: 81 9021 0008 0010 6021 2000 0003
Uwaga: nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy Kutno – ewidencja ludności, pok. 20
Tryb odwoławczy:
Brak
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 510 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 2411 późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 670 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 816)
Załączniki:
Wniosek o nadanie numeru PESEL
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Magdalena Stasiak | 15-07-2021 09:09 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 15-07-2021 | |
Ostatnia aktualizacja: | Magdalena Stasiak | 20-12-2021 09:11 |