Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Kutno
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Nadawanie numeru PESEL

Nadanie numeru PESEL

 

Sposób załatwiania sprawy:

  1. Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, który stanowi numer PESEL.
  2. O nadanie numeru PESEL z urzędu występują:
    1. Kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia – w stosunku do dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, urodzonych na terytorium RP,
    2. Organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy
      w stosunku do obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem dzieci wskazanych powyżej,
    3. Organ wydający polski dokument tożsamości - w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości,
    4. Organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy w stosunku do osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany w powyższych punktach.
  3. Wniosek o nadanie numeru PESEL osoba obowiązana na podstawie odrębnych przepisów  do posiadania numeru PESEL, składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.   

 

Informacje uzupełniające:

  • Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
  • Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.
  • Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).
  • Nadanie numeru PESEL jest czynnością materialno-techniczną.

 

Wymagana dokumenty:

1.  przy zameldowaniu:

  • formularz „zgłoszenie pobytu stałego” lub „zgłoszenie pobytu czasowego”;
  • dowód osobisty lub paszport a dla cudzoziemców – paszport oraz dokument uzyskany na terenie RP tj: wiza, karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt czasowy;
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu;

2. przy złożeniu wniosku na dowód osobisty:

  • wniosek o wydanie dowodu osobistego;
  • 1 aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice,
    z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy
    i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i z zamkniętymi ustami;
  • paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość;
  • dokument poświadczający obywatelstwo polskie;
  • odpis skrócony aktu urodzenia (osoby, które zawarły związek małżeński dodatkowo załączają odpis skrócony aktu małżeństwa) – do wglądu;

3. dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów:

  • wniosek o nadanie numeru PESEL;
  • dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość     i obywatelstwo 

Opłaty:

  • Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne
  • 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jeśli osobę wnoszącą podanie reprezentuje pełnomocnik)

Opłatę skarbową należy wpłacić w kasie urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kutno: 81 9021 0008 0010 6021 2000 0003

Uwaga: nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu

 

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Gminy Kutno – ewidencja ludności, pok. 20

 

Tryb odwoławczy:

Brak

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 510 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 2411 późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 670 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 816)

 

Załączniki:

Wniosek o nadanie numeru PESEL

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Magdalena Stasiak 15-07-2021 09:09
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 15-07-2021
Ostatnia aktualizacja: Magdalena Stasiak 20-12-2021 09:11